Lenovo se rozšiřuje o Motorola Mobility
1. 2. 2014 | 2
Leden 2014 je pro Lenovo významným obdobím, protože ihned po nákupu x86 serverové divize IBM před týdnem přebírá Motorola Mobility od Googlu, tedy známého výrobce (chytrých) mobilních telefonů. Kromě finanční stránky se dnes podíváme i na to, co všechno pro Lenovo může nákup znamenat.
Lenovo má obecně s akvizicemi poměrně dobrou zkušenost, o čemž ostatně svědčí především ta největší – odkup divize osobních počítačů od IBM v roce 2005, díky které získalo (kromě jiného) Lenovo značku ThinkPad a odstartovalo vlastní, doposud poměrně úspěšnou, cestu na výsluní. Po dobytí počítačového trhu se však Lenovo zaměřuje i na další cíle, především tzv. PC+ oblast a vše s ní související.
Tip: Náš článek o odkupu x86 serverové divize IBM Lenovem.
Motorola bývala významným a velkým hráčem jak na poli mobilních, tak následně chytrých telefonů, nicméně postupem času se společnosti nedařilo tak, jak by si představovala. Podobně jako jiné organizace v její situaci tak přehodnotila své činnosti a rozdělila se – když to zjednoduším – na divizi cílící na firemní klientelu a obecně businessová řešení (Motorola Solutions) a odštěpila v roce 2011 “konzumní” část s názvem Motorola Mobility. Téhož roku ji odkoupil za 12,5 miliardy USD internetový velikán Google, pravděpodobně ve snaze o vlastní výrobu Android zařízení, kterou pro něj dříve zajišťovaly externí firmy.
Pozn.: Možná používám občas trochu emotivnější slova a vyznění vět, je to asi dáno tím, že jsem měl vždy k Motorole pozitivní vztah a nejeden jejich telefon, včetně ikonického Razru, jsem vlastnil.
Čas se však posunul o bezmála 2,5 roku a 29. ledna 2014 (tedy ve čtvrtek) společnosti Google a Lenovo oficiálně oznámily, že Motorola Mobility přechází pod křídla Lenovo za téměř 3 miliardy USD. Vzhledem k tomu, že se Lenovo v současnosti dere na celosvětový trh s mobilními telefony a tablety, ale rozšiřování nejde tak rychle, jak by si především fanoušci představovali, Motorola má Lenovu s tímto samozřejmě pomoci.
Finanční stránka věci a podmínky
Nejprve si ale projděme finanční stránku samotné dohody. Google a Lenovo se dohodli na tom, že Motorola Mobility připadne Lenovu za celkovou cenu 2,91 miliard USD. 1,41 miliard Lenovo zaplatí při podpisu smlouvy (660 milionů v hotovosti a 750 milionů v akcicích Lenovo). Zbylou částku, tedy 1,5 miliardy USD, splatí Lenovo v následujících třech letech.
CEO Google a CEO Lenovo
Za své tři miliardy dolarů získá Lenovo nejenom značku Motorola Mobility a všechny její produktové značky a obchodní známky, ale také na 2 000 patentů. Nicméně patenty Motoroly obecně si však Google ponechá, Lenovo ovšem získá (pravděpodobně výhodnou a rozsáhlou) smlouvu k jejich používání.
Význam pro Lenovo a cíle
Stejně jako v případě akvizice x86 serverové divize IBM se můžeme jen dohadovat o tom, co všechno si Lenovo od nákupu Motoroly slibuje a jaké všechny cíle zde sleduje, nicméně v tomto případě máme o těch hlavních důvodech logicky poměrně jasno.
Lenovo teprve před zhruba rokem a půl opustilo s mobily a tablety hranice Číny, vstoupilo na zcela jiný trh (který má mimochodem taky násobně vyšší podmínky na patentovou ochranu, certifikace apod.), na kterém navíc mezi velikány typu HTC nebo Samsung nemá tak zvučné jméno. A poměrně těžké je pro Lenovo prosadit se v USA a Evropě. S Motorolou za zády by to minimálně nemusel být takový problém – USA má totiž výborné jméno, je totiž trojka na trhu se smartphony. V Latinské Americe je Motorola dokonce trojkou na celém trhu s mobilními telefony a i v Evropě má více než slušné postavení.
Získání 2 000 patentů a exkluzivní, širokou smlouvu na všechny ostatní, je samozřejmě pro Lenovo taky výhra, která mu ve snahách jen pomůže. Know-how Motoroly je bez nadsázky obrovské – všichni dobře víme, jaké designové, konstrukční, ale i technologické skvosty byla firma schopna vy minulosti vyprodukovat – a Lenovo z něj bude jistě rádo čerpat.
Oficiální prohlášení z tiskové zprávy
“Společnosti Lenovo a Google uzavřely konečnou dohodu o koupi Motorola Mobility. Tato smlouva výrazně posílí pozici počítačového lídra na trhu se smartphony. Kromě toho získá Lenovo silné postavení na trhu v Severní Americe a Latinské Americe a současně záchytný bod v západní Evropě, což doplní silné a rychle rostoucí podnikání společnosti v oblasti smartphonů na rozvíjejících se trzích po celém světě.”
Related
AUTOR: Matěj Gottwald
Odpovědět
Zrušit odpověďOblíbené články
Komentáře
Štítky
#LenovoTechWorld AMD AMD Ryzen Android Broadwell Dolby Dolby Atmos Dolby Vision gaming IdeaCentre IdeaPad Intel Intel Core JBL KitKat klávesnice Legion Lenovo Moto Motorola NAS (síťová úložiště) notebook nVidia problém recenze retro Skylake smartphone SSD tablet ThinkBook ThinkCentre ThinkPad ThinkVision TrackPoint Vibe video výběr notebooku Windows Windows 8.1 Windows 10 Windows 11 X1 Carbon Yoga řešení
[…] přijíždí do Barcelony bok po boku Motoroly (kterou před nedlouhou dobou koupilo) coby třetí největší hráč na trhu mobilních telefonů, a tak pro nás připravilo celkem […]
[…] se zabývat už nejspíš nebudeme), ale hlavně s sebou přivezlo kompletní nabídku i novinky od Motoroly. Na všechna tato zařízení včetně příslušenství se dnes v krátkosti podíváme a […]